Huoltokeikka Uppsalaan

Kääk!!!!

Uuden uutukaiset ASUS Vivo-läppärin kovalevyn virtajohto osoittautui huonosti tinatuksi ja irtosi, joten edessä on ÄÄRIMMÄISEN KIUSALLINEN visiitti takuuhuollossa Helsingissä. Voihan ketkale sentään, minkä teki.

Tiedotetaanpa täällä Verkkokauppa/ASUS huolto-organisaation toiminta vaiheittain sitä mukaa kuin asia etenee.

Day 0: Vikaantuminen tapahtui ja soitettu Verkkokaupan huoltonumeroon, josta neuvottiin soittelemaan maanantaina ASUS-tietokoneiden valtuutettuun merkkihuoltoon numeroon 09-69379690 (10:00-17:00). Jatkuu huomenna.


Day-1: Kymmeneltä sitten soitin ilmoitettuun numeroon ja ilmeisesti edelliseltä päivältä jääneet jonotukset teettivät sen, että sain kuunnella vajaan kymmenen minuuttia pimpeli-pompeli-muzakkia ennen vastausta.

Asiakaspalvelija kyseli nimet, laitemallin, ostopäivän ja sarjanumeron. Koska kone itsessään oli mulla pöydällä saatoin lukea pohjaan liimatusta liuskasta numeroa. Teksti on muuten n. 1 mm korkeaa ja vain vaivoin saatoin suurennuslasia apuna käyttäen arvailla puhelimeen numeroita kylliksi, jotta asiakaspalvelija armahti ja sai selaukseensa yksilöllisen matchin. Olisi tuossa nyt ollut tilaa kirjata näin oleellinen numero vähän isommallakin.

Asiakaspalvelija antoi web-osoitteen ja siellä tarvittavan ”tapauskoodin” ja meikäläinen sutena sivun kimppuun. Sivu osoittautui jonkun käytettävyydestä totaalisesti tietämättömän sadistin tekeleeksi. Kenttiin aiottua sisältöä ei kehotteista pystynyt arvaamaan ennen kuin lähetysnappulan painallus kertoi sisältöön liittyvät virheet yhden kerrallaan. Kun vikakuvauskin vielä oli sellainen, että maksimi merkkimäärä oli 150 merkkiä ja erikoismerkeistä sallittuja olivat vain väliviiva, alaviiva ja ättämerkki, alkoi lomakesuunnittelun kukkanen olla kokonaan läpi kahlattu. Moisen ASIAKKAILLE tarkoitetun lomakkeen suunnittelija sietäisi sitoa riu’ulle pylly pystyyn ruoskittavaksi, jotta se pää, jolla lomake on suunniteltu edes hieman pehmenisi.

Seuraavaksi odotellaan UBS:n rahtikirjoja ja pakettiautohanua poikkeamaan Pirkkalassa. Pitäisi jatkua huomenna.

——–

Aloitetaan nyt siitä, että visiitti takuuhuoltoon Helsinkiin on vaihtunut visiittiin Ruotsissa saakka, oikein Uppsalassa.

Hyvää tuuria on tässä katastrofissa se, että luvatut sähköpostit jatkon hoitamisesta tulivat jo tänään niin, että saatoin soittaa UPS:lle vielä tämän päivän puolella, joten paketin nouto on sovittu nyt huomiseksi.

Hankin Postista tukevan pahvipakkauksen ja rullan kuplamuovia ja saamani ohjeen mukaan tumpuloin läppärin dokumentteineen pahvilaatikkoon odottamaan huomista noutoa.

Sen jälkeen onkin pidempi stretchi pelkkää odottelua. Ensimmäinen aikatauluarvio on puolitoista viikkoa eli masiina voisi ensi viikon perjantaihin mennessä tulla korjattuna takaisin.

Saas nähdä kuinka paljon tuhoa nämä remontti-reiskat tulevat aiheuttamaan kovalevylleni…. vistottaa, vistottaa…


Day-2: UPS:n pakettikyytiä tässä on koko aamu vartoiltu ja näin jonniinsortin nörttinä vähän hämmästyttää miten kehnolla ennustettavuudella kansainvälisen kuljetusfirman jakeluautot oikein kulkevat. Jos noutoa ei pysty määrittämään kuin almanakkajaotuksella, on se nykyaikana kohtuullisen vaatimaton suoritus.

Näin kun hyvinkin tietää, että tällaisen ”jakeluautolaivaston” tosiaikainen monitorointi ja reitityksen hallinta kustannusoptimoidusti toteutettuna alkaa olla pikemminkin vakio kuin ekstraa. Ehkä jonain päivänä UPS pystyy ennustamaan noutojaan ainakin hitusen nykyistä jämptimmin, mutta sitä odotellessa…. tai ainakin jakeluautoa odotellessa ei voi kuin jumpitella hiljaa itsekseen.

—————

…ja klo 16:58 UPS:n pakettiauto pärähti pihaan soitettuaan ”varoitussoiton” noin viisi minuuttia aiemmin. UPS:n puhelinpäivystyksestä eilen ilmoitettiin noudon ajankohdan olevan tänään klo 07:00 – 17:00 ja menihän se tuohon haarukkaan … juuri ja juuri.

No, oleellista on se, että arvokas kapine on matkalla ensiapuun.


Day-3:

Ja näillähän mennään. ASUS -huolto ei tunnusta vielä saaneensa mitään huollettavaksi ja UPS:n tsydeemin mukaisesti paketti on ehtinyt tässä vaiheessa Helsinkiin saakka.


>

Day-6: Muutama päivä meni reissussa ja olisihan siinä ollut työkalulle käyttöä lukemattomia kertoja. Missäs värkki?

UPS:n tracking systeemin mukaisesti paketti on saavuttanut Järfallan Ruotsissa (Tukholman kupeessa) eli vielä on vähän matkaa Uppsalaan.

ASUS-träkkäys ei vielä tiedä paketistä yhtään mitään.


Day-7: Maanantaina UPS:lla on ollut läppärini kanssa vipinää. Seurantasivun mukaan läppäri on tehnyt kierroksensa Ruotsissa ja kukkuu tällä hetkellä Helsingissä odottamassa kuljetusta Pirkanmaalle.

Tämä tosin on vain UPS:n näkemys asiasta, sillä ASUS-seuranta näyttää edelleen tasan samaa ilmoitusta kuin mitä ensimmäisellä kerrallakin eli ”odottelemme laitteen saapumista korjattavaksi”.

0


Kumpaakohan uskoisi? ASUSta vai UPS:aa? Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että koje käväisi huoltopisteen tuntumassa ja kääntyi takaisin lähettäjälle ilman, että huoltomies pääsi lainkaan korjattavaan käsiksi. Tämä tietenkin tarkoittaisi sitä, että läppäri palaisi takaisin yhtä hajalla kuin lähtiessäänkin, mutta ulkomaan matkaa kokeneempana.

Ehkä on kuitenkin mukavampi uskoa tässä tavaran kuljettajaa ja olettaa, että huolto on maanantain kuluessa tehty ja läppäri on ehjänä matkalla isin luo.


Day-8: EI VOI OLLA TOTTA! UPS:n lokisysteemin mukaisesti läppärini on Helsinkiin palattuaan lähtenyt takaisin Järfallaan Ruotsiin.

Mikä hemmetin muikkusukellus tuo välipiipahdus Ruotsissa oikein mahtoi olla? Ilmeisesti UPS esittelee kuljetusreitistöään läppärilleni oikein VIP-mallissa eli moneen kertaan ja hartaasti.


Saas nährä missä läppärini huomenna seikkailee! Vieläkö pysytään Suomi-Ruotsi akselilla vai joko maisemia laajennetaan globaaliin mittakaavaan? Tämän ja paljon muuta Asus-läppärin mielenkiintoisia vaiheita voit seurata huomisen episodista tällä samalla kanavalla…

—– addendum —-

Näin hilpeänä epäkkäänä koin vastaansanomatonta himoa ropeloida esiin UPS:n FB-sivu ja sijoittaa sinne vaatimaton kysymys siitä, miksi matka Pirkkalasta Uppsalaan on tähän mennessä kestänyt jo 8 päivää.

Herkkänahkaisia ovat… niinpä niin. Joka tapauksessa selitystä hitaalle matkanteolle ei löytynyt, mutta paperihin putkahtanut merkillinen Ruotsi-Suomi ees-taas -venkoilu selitettiin siten, että toisella skannauskerralle meni paperit ja toisella vasta varsinainen paketti. Uskoo ken tahtoo…


Day-10:

Päivä alkoi lupavasti sillä, että varsin viehkoääninen loistavan soinnukasta englanninkieltä puhuva UPS:n PR-henkilö otti yhteyttä ja hienostuneesti pahoitellen antoi ”meriselityksensä” pakettini seikkailuista.

Läppäri oli todellakin fyysisesti matkannut Järfallaan, josta inhimillisen erehdyksen takia paketti oli päätynyt eteenpäinmenijöiden pinon sijasta Helsinkiin matkalla olleiden valmiiden tapausten joukkoon. Näin läppäri palasi takaisin Helsingin jakelukeskukseen, jossa tietenkin havaittiin skannauksessa, että Ruotsiinhan tämän piti olla menossa ja hop! Taas sitä mennään.

Messumatkalta palattuani kiirehdin työaseman ääreen katsomaan tracking-tietoja läppärini seikkailuista. Ensimmäiseksi katsoin UPS:n träkkäystä ja se näytti erinomaiselta sikäli, että läppärini oli todellakin eilen otettu huoltoliikkeen haltuun Uppsalassa. Henkilö, nimeltä Kangas, oli kuitannut paketin saapuneeksi.

Seuraavaksi halusin tietenkin tietää mitä koneelleni oli eilisen iltapäivän ja tämän aamupäivän aikana tapahtunut ja voisinko odottaa paluukuljetusta lähiaikoina. Näpsyti-näps ja silmieni eteen aukeni ASUS-tietokoneiden träkkäyssivu, jossa tylyn yksinkertaisesti kerrottiin, että tietokonettani koskevat tiedot ovat mahdollisesti kadonneet bittitaivaan tuuliin.

Mieleni kuohuksissa soitin huoltonumeroon ja tiedustelemaan mitä tämä merkitsee. Vaikka asiakkaalle näytetään alla kuvatun kaltaisia lets-spook-you-up sivuja, oli sisäinen infokanava paremmassa kuosissa ja puhelimessa sain selvitystä tapahtuneeseen. Koneeni oli otettu huollettavaksi ja valitettavasti siinä ei nyt ihan irronneen johdon kiinnityksen tapainen pikkukorjaus riittänytkään, vaan järjestelmään on jouduttu tilaamaan kaksi kappaletta varaosia, joita ei pidetä vakiona hyllyssä varalla. Sitä, mitkä varaosat ovat kyseessä, en saanut tietooni. Arvelisin niiden kuitenkin olevan virranhallintaan liittyviä komponentteja ja/tai emolevy.

Jään odottamaan jatkoa kynsiäni pureskellen…



Day-14: Hiljaista on  kuin huopatossutehtaalla. UPS:n kuljetus on saapunut perille 20.3 eli matka Pirkkalasta Uppsalaan kesti 10 päivää ja nyt läppäriä on korjattu tähän mennessä jo viidettä päivää.


Puhelimitse kerrottiin koneen kaipaavan kahta varaosaa, joita ei pidetä huoltoliikkeen vakiovalikoimassa, mikä tarkoittanee sitä, että niitä on jouduttu tilaamaan tehtaalta saakka.Tehdas sijainnee jossakin Taiwanilla eli jos otamme lähtökohdaksi Suomi-Ruotsi akselilla tapahtuneen ”pikajakelun” UPS-kertoimen, niin Taiwanilta Ruotsiin matkan osalta joudun arpomaan lähinnä vuosilukua.

Ja farssi jatkuu….


 

Day-16: Nyt elämme jo tämän farssin kuudettatoista vuorokautta. Tänään on siis tiistai 26.3.2013. Luonnollisestikaan mitään mainittavaa ei ole ASUS -huollon suunnalta kuulunut…. näin niin kuin vapaaehtoisesti ja tuo sivuston träkkäysosastokin näyttää toimivan vain milloin sattuu.

Löysin ASUS-tietokoneiden sivuilta kuitenkin lomakkeen, jolla voi huoltoon liittyviä tiedusteluja esitellä. Täytin toki moisen kupongin ja tiedustelin, että näin 10 kuljetuspäivän ja 5 korjauspäivän jälkeenkään minkäänlaista tietoa korjauksesta ei vielä ole joten olisin kiinnostunut tietämään mitä koneelleni ollaan tekemässä ja mikä siinä kestää näin kauan.

Tuollaisen laptop-tietokoneen kokoamiseen osistaan ei kulu likimainkaan viittä päivää, vaikka tehtaalla kokoamassa olisivat tunnetun historian hitaimmat elektroniikka-asentajat.

Sain vastauksen taholta, joka ilmaisi olevansa Cornelius. Hän lienee niin tunnettu henkilö näissä kuvioissa, ettei hänen tarvitse käyttää mitään muita tunnisteita nimensä yhteydessä. Vähän samaan tapaan kuin viihdetaiteilijat Madonna, Sting, jne.

Itse viesti oli kovin niukasti informatiivinen ja kuului kokonaisuudessaan

”Hi Aki,

The unit is still under repair, they are troubleshooting to find the error.
Looks like they have changed the hdd, motherboard and the lcd so far.

Best Regards,

Cornelius

ASUS Customer Service”

Siis. Vaihdettuina on tässä vaiheessa kovalevy, emolevy ja näyttöyksikkö ja ilmoituksen mukaan se on vasta tässä vaiheessa. Kovin montaa näiden ulkopuolista osaa koneeseen ei oikein kuulukaan, ainakaan sellaisia, jotka voisivat oireilla tässä tarkoitetulla tavalla. Näiden kolmen komponentin vaihtamiseen on mennyt nyt jo viisi … tai tätä kirjoittettaessa jo kuusi päivää. Eipä ainakaan stressi pääse huoltomiehiä tällä työtahdilla yllättämään.

Toisaalta minua vistottaa äärettömästi ilmoituksen tuo osa, jossa todetaan kovalevy vaihdetuksi. Mitenkähän minun datani on mahtanut tässä prosessissa käydä. Jää nähtäväksi.


Day-17: Päivän status-tsekkaus internetissä tuotti tänään odotusarvon mukaisen pettymyksen sijaan orastavaa optimismia henkivän positiivisen yllätyksen.

ASUS-tietokoneiden huoltotiimi on eilisen päivän aikana LÖYTÄNEET VIAN ja saaneet sen vieläpä korjatuksi. Reippaan työviikon mittainen troubleshooting ja piirilevyjen/komponenttien pöytäpasianssi on vihdoinkin tuottanut tuloksen, jota täällä asiakaspäässä on odotettu kuin kuuta nousevaa.

Luonnollisesti jaettava informaatio on parhaimmillaankin vajavaista ja paljon jätetään asiakkaan itsensä murehdittavaksi, näin siis verkossa tavoitettavissa olevan materiaalin perusteella ainakin. Ehkä lähetyksen mukana on jonkinlainen korjausseloste, siis eräänlainen tapauksen epikriisi, näin medisiinaripuolelta termejä lainatakseni. Aiempien käytäntöjen perusteella en kovin suurta odotuspotentiaalia tälle seikalle kuitenkaan aseta.

Joka tapauksessa case on määritelty ratkaistuksi ja kuljetus takaisin Pirkkalaan on vähintäänkin alullaan. Kuljettajalla toisaalta ei vielä ole muuta tietoa aiheesta kuin se, että ASUS on luonut heidän järjestelmäänsä rahtikirjan ja kuljetusmääräyksen, mutta ymmärrykseni mukaan UPS ei vielä ole vahvistanut saaneensa kuljetettavaa hallintaansa.

Edellisen maasta toiseen kuljetusrekordin lyöminen tällä paluumatkalla lienee suhteellisen helppo tapaus ja olen henkisesti täysin valmis jopa NOPEAAN toimitukseen. Uskokaa tai älkää, olen kyllä valmis julkistamaan kehuni ja ylistykseni, mikäli moinen yllätys todellakin tapahtuu. Tosin vanhana kyynikkona rohkenen epäillä yllätyksen toteutumisen todennäköisyyttä.



Day-18: Nyt peukut pystyyn!!!! Läppärini on saavuttanut jälleen Järfallan ”speedbump”:n. Silkka tuuri sanelee miten lähetykselle käy. Jos tuuri on mukana, seuraava osoite kuljetusketjussa sijaitsee jossakin Helsingissä. Vaan jos ns. ”o-tur” iskee kimppuun niin herr Tumpelo, Järfallan kuuluisin toljake, lähettää paketin Helsingin sijasta takaisin Uppsalaan ihan varmuuden vuoksi. Jos erityinen ”o-tur” on päällä, kohde voi olla mikä tahansa muukin paikkakunta tässä tai lähistöllä sijaitsevassa aurinkokunnassa.


Yo. kuvan jälkeen tapahtunutta: Jännitys tihenee…. tracking kertoo, että paketti on lähtenyt Järfallasta, mutta minne?


Day-19: Ei raportoitavaa. Tässä vaiheessa tietenkin arvioitu toimituspäivä 2.4.2013 ja tilatieto ”ajallaan” potuttavat erityisesti. Mikäli arvio pitää paikkansa paluu tulee vaatimaan kaikkiaan 8 päivää. Kun sitten lähdetään arvioimaan UPS:n kykyä pikaisiin kuljetuksiin voidaan helposti päästä sisälle heidän määritelmäänsä ”express palvelusta”. Pientavarakuljetus Pirkkala – Uppsala – Pirkkala suoritetaan kaikkiaan 18 päivässä laatumääritteellä ”ajallaan”.

Jos vertailuun otetaan kotimaisen Itellan vastaava kuljetuspalvelu voidaan todeta, että 1 kg paketti Itellan kuljetustakuulla olisi vaatinut 2 – 6 työpäivää (EU alue standardi 1 – 3 tp per suunta). Kun tämä otetaan huomioon, pakettini olisi ollut Uppsalassa keskiviikkona 13.3, jolloin korjaamiseen vaadittavat hulppeat 5 työpäivää olisi tarkoittanut paluupostitusta 20.3 ja koneeni olisi ollut käytössäni 25.3. UPS:n express palvelu siis lykkäsi tässä rytinässä koneeni ”huoltokeikkaa” kaikkiaan 8 päivää. Jopas on ”expressiä” toimintaa.Kun vielä lasketaan tämä viivästys prosentteina koko suoritteesta, se tekee UPS-lisää kaikkiaan 35%

En ottaisi tätä tapausta UPS:n julkistamaan showcase -esitykseen mukaan. Kaikki tämä ja he ovat vielä varsin vakavissaan pitämässä suoritustaan normin mukaisena eikä tästä kaikesta viivästyksestä ole edes anteeksipyyntöä luvassa.


Day-20: Puhelimeeni kilahti tekstiviesti UPS:lta klo 9:33. Tässä viestissä kerrottiin, että he ovat toimittamassa minulle kähetystä tänään ja kehottavat ottamaan yhteyttä maksulliseen puhelinnumeroon (0,49€/min + pvm) ajankohdan sopimista varten. Lisäksi viestissä kerrotaan, että he eivät enää kehtaa kuljettaa tätä lähetystä omilla UPS-ajoneuvoillaan, vaan loppukuljetuksesta on vastuu osoitettu Liuttu Logistiikka Oy:lle. Great!

Soitinpa saamaani numeroon (siis maksua vastaan), jossa sinänsä miellyttävä-ääninen nuorehkolta kuulostava daami kertoi haluavansa sopia päivän kuljetuksen ajankohdasta. Heidän autonsa kuitenkin ovat kulussa vain klo 13:00 lähtien.

Ehdotin auton visiittiä vaikkapa 14:30, johon daami vastasi, ettei hän voi tuollaisella tarkkuudella kulkemisia ajastaa. Lopulta myönnyin siihen, että lähetys voi sitten tulla milloin vaan eli jälleen kerran olen klo 13:00 alkaen jumissa kotonani, kunnes lähetys on saapunut.

Miksi näitä tällaisia kyselyjä (maksullisia) täytyy järjestää, jos kuitenkaan ajojärjestelijällä ole minkäänlaista holttia siitä, miten autot kulkevat. Jos ajoitus on todellakin vain päivän tarkkuudella, olisi tämä aivan ystävällistä kertoa jo tuossa viestissä… johon muuten pitäisi voida vastata vaikka tekstiviestillä ”antaa tulla vaan” ja ilman lisämaksua.

Jään siis odottamaan Liuttu Logistiikan jakeluautoa.


Kello on siis jo yli 17:00 eikä ketään vielä ole näkynyt. Mitenkähän ne ajoitukset oikein menivät. Jää nähtäväksi.

Lopulta klo 19:37 pakettiauto pärähtää pihaan ja kovin niukasti proosallinen pahvilaatikko heivataan allekirjoittaneen kainaloon. Handheld-laitteelle annetun kuittauksen jälkeen jakeluauto pärähtää pois paikalta.

Osapuilleen tunnin lämpötasauksen jälkeen on aika katsastaa missä kunnossa työkaluni palaa maailmanmatkaltaan ja valitettavasti se worst case scenario toteutuu tässäkin jälleen.

Koneeni on palautettu tehdasasetuksiinsa tyhjällä levyllä. Koko neljän ja puolen kuukauden työpanos, jonka olen po. laitteeseen uhrannut on siis mennyt kankkulan kaivoon…. päinvastaisen aneluistani huolimatta.

Windows 8 pro on palannut takaisin perus-8:ksi ja hankkimani office-lisenssi näyttää hävinneen useiden muidenkin hankkimieni ohjelmistojen kanssa taivaan tuuliin.

Varmistusmedialta sain palautettua kaikki datatiedostot, mutta koko järjestelmän uudelleenrakentaminen on tässä edessä. Ei auta Microsoftin Live-accountille tallennetut tiedot hankituista ohjelmistoista eikä mahdollisesti paljon muukaan.

ASUS-laatuun on siis tärvääntynyt hankinnan 499€ hinnan suhteen moninkertainen määrä rahaa menetettyinä työtuloina, uudelleen hankittaviksi tulevina lisensseinä ja silkkana vitutuksena. Oli muuten viimeinen ASUS, jonka hankin….

Täytyy tässä vähän rauhoittua ja ottaa huomenna uusin silmin uusi taklausyritys silmilleni heitetyn paskan pois lapioimiseksi…. siiheksi, p…kele!


Aki Pitkäjärvi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s